Så återhämtar du dig på jobbet

Få in återhämtning som en naturlig del under arbetsdagen


 Återhämtning behöver komma in som en naturlig del under arbetsdagen. Data från GOOZO visar att återhämtning är ett fokusområde som återkommer vid varje medarbetarundersökning. Det innebär att stress är vanligt förekommande i arbetslivet och att det är viktigt att vidta åtgärder för att undvika ohälsa.

Stress i arbetslivet kan vara en konsekvens av en hög arbetsbelastning under en längre period, avsaknad av socialt stöd och uppskattning eller organisatorisk orättvisa.

Som HR och chef har man ofta många andra delar på sitt bord och att jobba med medarbetarnas välmående är kanske inte alltid något man hinner prioritera. När man har många medarbetare under sig kan det vara en svårt att hålla koll på hur de mår och vilka behov som finns. Därför är en hr-plattform som automatiskt analyserar och prioriterar behov och åtgärder ett effektivt och tidsbesparande verktyg man kan luta sig mot. Att identifiera både styrkor och utmaningar i arbetsgruppen samt att bistå med handlingsplaner utifrån varje given situation ger möjligheter att förbättra det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Enligt en undersökning från Medhelp visar att 6 av 10 chefer upplever att det är svårt att upptäcka tidiga signaler på stress och två tredjedelar har inte fungerande rutiner för att fånga upp ohälsa. En viktig pusselbit i att fånga upp tecken på ohälsa är att ha rutiner och verktyg som stöttar det systematiska arbetsmiljöarbetet för chefer.

Chefer uttrycker ett behov av ökat stöd av rätt personalåtgärder vid varje given situation, vilket medför att organisationen kan påverka sjukfrånvaroutfallet och andra organisationsspecifika nyckeltal. GOOZO plattformen automatiserade chefsstöd bidrar till att interagera med gruppen och skapa en dialog kring resultatet, åtgärder och genomförande som gagnar det proaktiva hälsoarbetet.  

5 olika frågor som är bra att reflektera kring

1.     När och hur ofta är vi stressade?

2.     Har vi möjlighet att påverka vår arbetsdag?

3.     Vad innebär återhämtning för oss?

4.     Har vi en bra teamkänsla?

5.     Uppskattar vi våra medarbetare tillräckligt?

Vad innebär återhämtning på arbetsplatsen?

Återhämtning kan bestå av vila och korta pauser men även aktiviteter som man gör tillsammans ge ökad energi. Alla åtgärder som syftar till att stärka gemenskap, skapa variation och öka reflektion under arbetstid bidrar till återhämtning på arbetsplatsen. Vi behöver variation i plats, uppgifter och tempo, kollegialt stöd, uppskattning och socialt stöd för att vi ska må bra. Självklart kan varje individ själv skapa struktur för detta under arbetsdagen, men för att medarbetarna verkligen ska känna att företaget satsar på en kultur som främjar och accepterar återhämtning är det bra om chefen också tar ansvar genom att komma med förslag på aktiviteter.

GOOZO systemet föreslår automatiskt evidensbaserade åtgärder som passar just er organisation samt varje unik medarbetargrupp. Ni kan på så vis påverka era organisationsspecifika nyckeltal inom hälsa och ekonomi, så att ni styr mot era organisationsmål.

 

Tips på återhämtning!

  •  Promenader - Ta en promenad i naturen. Forskning visar att de som tog en lunchpromenad två gånger i veckan i 20 minuter fick en förbättrad självskattad psykisk hälsa.

  •  Gruppaktiviteter - Sammanhållning och gemenskap är viktigt för återhämtning

  • Byt miljö – Försök att komma ut och få frisk luft emellanåt

     

  • Fika med kollegor

     

  • Mikropauser- Så pauser som kan bestå av till exempel yoga, enkla kroppsrörelser

     

  • Reflektion – Se till att ni har tid för reflektion på arbetstid. Gärna 15 - 20 minuter om dagen. Antingen individuellt eller tillsammans med kollegor

     

  • Inspirationstavla – En inspirationstavla där medarbetarna kan komma med tips och idéer på återhämtning, inbjudan till AW eller andra gemensamma aktiviteter

  • En eftermiddag ledighet – Om möjligheten finns att ta ledigt en eftermiddag

Föregående
Föregående

Hur man med hjälp av Goozo kan mäta samt stärka organisationers eNPS

Nästa
Nästa

HR Trender 2023