Här är friskfaktorerna som kännetecknar en sund arbetsplats!

Friskfaktorer på arbetsplatsen kännetecknas av de delar som bidrar till att medarbetarna utvecklas, presterar och upplever sin arbetssituation som bra. En organisation som är välfungerande och effektiv med låga sjukskrivningstal hänger ihop med att det finns rätt förutsättningar för att friskfaktorerna fungerar på arbetsplatsen


 

Arbetsmiljö och hälsa påverkar hur människor mår. Medarbetare som mår bra och presterar väl påverkar i sin tur organisationens resultat positivt. Det är därför viktigt att organisationen förstår och ser att hälsoarbetet är en investering i företaget och att friskfaktorerna fungerar väl. Det är nödvändigt att ständigt följa upp och vårda dessa faktorer eftersom villkoren i arbetsmiljön snabbt kan förändras. Nedan listar vi åtta friskfaktorer som främjar hälsa på jobbet!


  1. Ledarskap

För att skapa en god arbetsmiljö som påverkar vår hälsa positivt är det en förutsättning att chefer är närvarande, engagerade tydliga i sitt sätt att leda. Cheferna är lyhörda och måna om att ta sig tid för att lyssna, ge återkoppling och skapa engagemang i gruppen. Chefen tydliggör också mål och visioner för verksamheten och förstår att varje enskild medarbetare förstår vad dem behöver göra för att driva verksamheten framåt.

 

2. Delaktighet och inflytande

Organisationen skapar förutsättningar för delaktighet genom att låta arbetstagarna vara involverade i beslut som rör verksamheten och över sin egen arbetssituation. Medarbetarna blir informerade och får tillfälle att komma till tals och uttrycka sina tankar och åsikter. Det är viktigt att möjligheten till medbestämmande blir för stort, då risken finns att medarbetaren får svårt att hantera situationen och i stället upplever att ansvaret blir för tungt.

 

3. Autonomi

Att själv få bestämma över sitt eget arbete och frihet i när och hur vi utföra våra arbetsuppgifter är av stor betydelse för vilken grad vi känner oss motiverade på jobbet. Ledaren kan skapa förutsättningar för autonomi genom att låta arbetstagarna själva bestämma hur en uppgift ska lösas, ge konstruktiv feedback eller berätta varför uppgiften som tilldelats är viktig och hur det bidrar till verksamhetens mål

 

   4. Kompetensutveckling

Organisationen behöver ge arbetstagarna möjligheter att utvecklas och få utnyttja sina kunskaper för en välfungerande organisationskultur. Självkänslan påverkas positivt av att få utmana sig både för den professionella utvecklingen såväl som för personlig utveckling. Utveckling sker när det finns tillfälle för utbildning eller exempelvis lära sig nya arbetsuppgifter

 

     5. Rolltydlighet

Tydlighet i vad man förväntas göra och vilka förväntningar som finns på en för att uppnå organisationens mål är en viktig förutsättning för att hålla arbetsengagemanget uppe. Låg rolltydlighet kan visa sig genom att det uppstår osäkerhet kring roll- och ansvarsfördelning, vilket kan ge upphov till konflikter, minskad produktivitet och lågt engagemang

 

     6. Kommunikation

Kommunikationen är A och O för en bra psykosocial arbetsmiljö. När klimatet i gruppen känns öppet och tillåtande samt att medarbetarna har forum för information och dialog utvecklas bra och välfungerade team. Återkoppling på sin arbetsinsats behövs kontinuerligt för att själv känna att man gör ett bra jobb. Erkännande för sin arbetsinsats handlar också om att få mer kvalificerade arbetsuppgifter och att känna att man blir sedd av sin chef och sina kollegor

 

    7. Balans mellan prestation och belöning

Kombinationen mellan att anstränga sig mycket i arbetet och få lite belöningar (lön eller befordran) ökar risken för stress och en negativ arbetsmiljö. Tvärtom kan känslan av tillräckliga belöningar vara en friskfaktor.

 

    8. Socialt stöd

Socialt stöd är en betydelsefull friskfaktor för många då stöd från chef och kolleger är buffert för att kunna hantera arbeten med höga krav och låg kontroll. Stress kan minsta genom känslan av att ha någon att kunna prata med om den jobbiga situationen eller att samtalet bidrar till att man kan tackla situationen på ett bättre sätt. Att trivas med sina kollegor bidrar till arbetsglädje och motivation

 

 

 

Föregående
Föregående

Visselblåsning med GOOZO

Nästa
Nästa

Förutsättningar för att lyckas med era mätningar