Förutsättningar för att lyckas med era mätningar

Har ni funderingar på hur ni ska gå tillväga för att skapa den optimala medarbetarenkäten som hör ihop med förbättringar på arbetsplatsen? När det är dags för att mäta vill man såklart ha en hög svarsfrekvens. Det finns många valmöjligheter vad gäller vilken skala som ska användas, hur många svarsalternativ som är bäst och framför allt är det viktigt att tänka på att mäta på rätt sätt vid rätt tidpunkt. En medarbetarundersökning bör vara enkelt att svara på, inte ta för lång tid och viktigaste av allt ska medarbetarna tycka att det är givande att svara.

Hur ofta ska man mäta?

Det är bra att gå ut med undersökningar kontinuerligt för att följa upp personalhälsan och se trender över tid. Men medarbetarna vill också se att det händer något med de resultat som framkommer och att man inte mäter bara för att det ska se bra ut. Genom att följa upp och hantera resultatet genom kommunikation med dina medarbetare ökar också chanserna för att få höga svarsfrekvenser i nya undersökningar.

Hur ofta undersökningar ska skickas ut beror på hur det ser ut i er organisation. Vad är syftet med mätningarna och finns det en tydlig bild för hur ni ska arbeta med resultatet. Ha en dialog med era medarbetare om vilka behov ni har och hur ofta ni ska mäta.

Nackdelar med att mäta för ofta

  • Hinner inte arbeta med resultatet

  • Medarbetarna tröttnar på att svara                                                              

  • Blir stressade genom att ständigt behöva svara på enkäter

Olika typer av skalor att välja mellan

VAS-Skala

En variant av skattningsskala är en så kallad ”visual analog scales”. En sådan skala svarar man på en linje i stället för i en svarsruta. På skalan kan respondenter enkelt markera eller flytta en slider längs linjen från Instämmer till instämmer inte.

Användningen av en slideskala kan öka mätprecision eftersom den inte förlitar sig på ett antal begränsade punkter utan snarare tillåter respondenten att enkelt markera sitt svar var som helst längs en horisontell linje

Likertskala

Instämmer-skalor används ofta i kombination med frågor i påståendeform. Svarsalternativen graderas ofta i en skala som går från fyra till sju olika skalsteg. Svaren går från instämmer mycket bra till instämmer mycket dåligt.

Ska man ha ett jämnt eller udda antal svarsalternativ?

Udda svarsalternativ

Med ett udda svarsalternativ kan respondenten välja att vara neutral genom att välja ett mittenalternativ.

  • Respondenten kan bli förvirrad över frågans betydelse

  • Svaret återspeglar en neutral inställning till det som ska mätas

  • Respondenten upplever att svaret är kontextberoende dvs. det beror som anledning till att använda mittalternativet

En nackdel med att välja en skala med ett udda antal svarsalternativ kan öka mätfel och försvaga validitet om respondenterna använder alternativet på ett sätt som inte speglar deras upplevda ställning till frågan som mäts. Generellt sätt är det bra att erbjuda ett mittenalternativ då reliabiliteten ökar. Ett sätt att minska betoning på mittpunkten och därmed minska mätfel kan vara att erbjuda fler svarsalternativ.

Jämna svarsalternativ

En jämn svarsskala innebär att svaren saknar ett mittenalternativ, vilket innebär att respondenten måste ta ställning till ett svarsalternativ och inte förhålla sig neutral till frågan

  • Man riskerar bortfall hos de som inte vill ta ställning om skalan inte erbjuder något mittenalternativ.

  • De som är neutrala tvingas att välja något alternativ som dem inte står för vilket kan riskera mätfel

  • Enkelt att presentera för respondenten.

Hur många svarsalternativ är optimalt?

Det finns mycket forskning om hur många svarsalternativ som är bäst. I en studie skulle respondenterna svara på enkät som gick från två till elva svarsalternativ. Analyser visade att skalorna som gick från två och upp till fyra steg var dåliga i förhållande till reliabilitet och validitet. De som visade på bäst resultat var de med upp till sju skalsteg. 

  • Mer detaljerade analyser möjliggörs med fler svarsalternativ

  • Mätningen kan påverkas negativt om svarsalternativen blir för många

  • För få skalsteg kan också påverka mätningen negativt eftersom respondenten tvingas svara något som kanske inte stämmer

  • Rekommendation varierar mellan fem-nio skalsteg

GOOZO ANVÄNDER VAS-SKALAN

Respondenter som använder GOOZO får markera/dra en markör på en linje. Det finns möjlighet för respondenten att hoppa över att svara på ett påstående om den inte anses vara relevant vid just det tillfället. I enkäten kan man också skriva en anonym kommentar för varje påstående. För chefen är dessa kommentarer värdefulla. Där kan ni få fram nyanser för varför medarbetaren svarar som dem gör. Medarbetaren har även chansen att utveckla varför man är nöjd/ej nöjd, eller om det är något man behöver hjälp med.

Mätningarna ska bidra till att göra det enkelt att leda och skapa förbättring i arbetsmiljön.  Med GOOZO får HR en överblick över resultatet och kan följa olika grupper när man ska gå in och stötta cheferna, samt underlättar för cheferna som genom verktyget har en automatiserad process att följa. 




Föregående
Föregående

Här är friskfaktorerna som kännetecknar en sund arbetsplats!

Nästa
Nästa

Öka medarbetarnas välmående i oroliga tider