Öka medarbetarnas välmående i oroliga tider

Företag och organisationer påverkas på ett eller annat sätt av de som händer runt om i världen just nu. Många är oroliga för hur det kommer se ut efter vintern med stigande el- gas- och matpriser. Kommer man att få behålla sina jobb? Det råder inget tvivel om osäkerhet med tanke på vad som händer i världen just nu. Världsläget ger att det blir ännu viktigare att skapa en känsla av trygghet och samhörighet. Att leda ditt team i en situation som vi befinner oss i nu är en utmaning. För uppgiften behövs ett starkt ledarskap som upprätthåller ett högt fokus i arbetet och samtidigt får medarbetarna att känna sig trygga.

Vi delar med oss av några tips på vad du som chef kan göra för att säkra trygghet och välmående hos dina medarbetare i en orolig omvärld.

6 tips om hur ni kan öka välmående på arbetsplatsen!


Skapa stödjande miljöer

Något som har visat sig vara förknippat med positiva effekter på anställdas välmående och produktivitet på arbetsplatsen är att föra samman anställda för att identifiera och ta i tu med källor till stress och hjälpa till att hantera balansen mellan arbete och fritid. Arbetsgivare bör därmed uppmärksamma de organisatoriska faktorer som skapar en stressig miljö och erbjuda olika åtgärder som kan hjälpa till att hantera olika typer av stressfaktorer som kan förekomma.  

Återhämtningsåtgärder som finns i Goozo är ett sätt att förebygga och minska stress och arbetsrelaterad ohälsa genom att se till att arbetsbelastning stämmer överens med anställdas resurser och förbättring av kommunikation och återhämtning.

Kommunicera om hälsa

Skapa en kultur där medarbetarna känner sig bekväma med att prata om sitt välmående. Du som chef kan visa hur du själv mår, vilket kan få andra att öppna upp sig. Våga visa din sårbarhet och berätta om vad du själv har för utmaningar kan hjälpa andra att också våga dela med sig av sina bekymmer.

Skapa en gemensam digital mötesplats

Med en digital mötesplats kan medarbetare mötas och dela erfarenheter var de än befinner sig. Skapa olika områden i era kanaler som är till för olika ändamål. Det kan till exempel handla om arbetsuppgifter, hälsa eller sociala aktiviteter ni vill göra tillsammans. Glöm inte att du som ledare är en förebild här och behöver också göra dig synlig på olika digitala kanaler

Friskvårdsaktiviteter

Vi ser en ökning av organisationer som investerar i sina anställdas hälsa genom att erbjudas olika hälsofrämjande insatser. En sådan investering kan höja motivation, minska sjukfrånvaro och dess kostnader och stärka gruppdynamiken. Medarbetaren har ett ansvar över sin egen hälsa, men det är upp till organisationen att skapa förutsättningar på arbetsplatsen. Organisationer kan tillhandahålla resurser i form av olika friskvårdsaktiviteter som kan ske både på individ- och på gruppnivå. Ett bra sätt att få i gång aktiviteter är tävlingsmoment. Att utföra aktiviteter tillsammans och skapa lagtävlingar, för att motivera och utmana sig själv i relation till sina medarbetare kan vara ett sätt att stärka varandra.

Förmåner

I en tid där arbetsbelastning och stress ökar kan en betald arbetsdag vara värdefull för många individer. Kostnaden för att prioritera medarbetarna välmående genom att ge en dag ledigt kan du få tillbaka genom färre antal sjukskrivningar med minskade sjukkostnader, ökat engagemang och producerande timmar. Aktiva satsningar kan dessutom göra ditt företag mer attraktivt och är ett sätt att locka de bästa talangerna att stanna kvar i organisationen.

Walk and talk möten

Walk and talk möten har blivit ett populärt sätt för att få in mer rörelse under dagen samtidigt som du får till mer effektiva och personliga möten. Föreslå att ni använder er av de här mötesformen när du ska checka av läget hos en medarbetare. Att gå en bit utanför kontoret kan göra att man slappnar av, vilket i sin tur kan leda till att man öppnar upp sig på ett annat sätt. Det är bra om det sker regelbundet dvs en gång i veckan eller en gång varannan vecka, beroende på hur mycket tid ni har för att avsätta till personliga avstämningar.



Föregående
Föregående

Förutsättningar för att lyckas med era mätningar

Nästa
Nästa

Strategier för att hålla företagskulturen vid liv under distansarbete