Mikropauser på jobbet ökar antälldas välbefinnande

Känns det som att du tappar fokus efter ett par timmars arbete? Då kan du behöva ta en kort paus. Återhämtning är nödvändigt för att du ska må bra och behöver inte innebära enbart rast eller vila utan det kan också handla om att variera sina arbetsuppgifter. Att gå från mentalt krävande arbete till att vara fysisk aktiv eller småprata med en kollega eller tvärtom. Forskning från Lunds universitet visar att små återhämtningspauser kan öka välbefinnandet och förbättra arbetsklimatet. 

Vi vet sen innan att vi inte orkar att anstränga oss en längre period utan att bli trött. Beroende på uppgiftens svårighetsgrad och distraktioner i omgivningen klarar i gemensnitt en person att vara fullt koncentrerad på något i 90-120 minuter. Därför är det viktigt att du tar en paus för att återhämta dig. Ställ till exempel klockan efter en viss tid för att veta när det är dags att skifta fokus.

Pauser under arbetsdagen ökar förmågan att fokusera och minskar stress visar en studie genomförd av Microsoft.

Arbeten som präglas av att arbeta på distans upplevs som mer mentalt ansträngade. Microsft har studerat hur hjärnan fungerar under en dag som är fylld med digitala möten med pauser respektive utan pauser. Studien visade en markant skillnad i ökade nivåer av stress i de fall där personerna inte fick någon paus mellan mötena. Deltagarna som tog pauser visade sig vara mer engagerade och kunde förhindra att stressen ökade jämfört med de som inte hade paus. Studien bekräftar att det är viktigt för välbefinnandet att ta korta pauser.

Uppmuntra till aktiv vila

I en forskningsrapport från Journal of Occupational Health har de undersökt sambandet mellan aktiv vila och hälsa. Deltagarna genomförde ett aktivt viloprogram 3 gånger i veckan i 10 minuter under sina lucnhraster. Efter 10 veckor kunde man se en ökad fysisk aktivitetsnivå, bättre stöd från kollegor och familj/vänner samt en ökad arbetstillfredställelse. Resultatet tyder på att utövandet av aktiv vila på arbetsplatser är viktig för att förbättra personliga relationer, psykisk hälsa och fysisk aktivitet bland arbetstagarna. Även lunchpromenader har visat ge en positiv effekt på anställdas hälsa.

För oss på Goozo innebär återhämtning att kunna varva mentalt påfrestande arbetsuppgifter med mer fysiska aktiviteter. Vi gillar till exempel att ta promenader samtidigt som vi har ett möte med kollegan. 

Personalen mår bättre på de arbetsplatser som aktivt arbetar med just återhämtning. En viktig del i arbetsmiljöarbetet är bland annat att regelbundet kontrollera hur de anställda mår. Därför är det viktigt att som chef ge medarbetarna tid för återhämtning både under och mellan arbetsdagarna.

Föregående
Föregående

GOOZOs medverkan i aktuella forskningsprojekt

Nästa
Nästa

Att leda på en hybrid arbetsplats