Att leda på en hybrid arbetsplats

Hur påverkas välbefinnande och arbetsprestation vid distansarbete? När förväntas man vara på arbetet och när är det okej att arbeta hemifrån? Vilka arbetsuppgifter passar för att kunna utföras på arbetet/på distans? Vad är viktigt att tänka på när vi arbetar på arbetsplatsen? Frågorna är många och svaren inte helt givna. Här kan verktyget Goozo vara ett stöd för er att hantera eventuella arbetsmiljöproblem samtidigt som medarbetarna blir motiverade till att delta i hälsofrämjande aktiviteter. 

När pandemin kom i början på 2020 så tvingades många växla om från att leda på kontoret till att leda på distans. För många innebär det ett nytt sätt att leda som kommer kräva en annan form av ledarskap. Den ökade digitaliseringen har skapat både möjligheter och utmaningar för var vi kan jobba såväl som hur vi ska arbeta, samarbeta och leda. Mer kunskap behövs om förutsättningar och konsekvenser för medarbetarnas välbefinnande, prestation och arbetstillfredställelse vid distans – och hybridarbete. 

Det senaste året har präglats mycket av distansarbete. Det har skapat både positiva och negativa effekter på individens välbefinnade och prestation. Fördelarna med att arbeta hemifrån har bland annat inneburit att kunna balansera arbetet och privatlivet, ökad produktivitet, och mindre pendlingstid. För andra har distansarbete istället fört med sig mer stress, social isolering och att inte känna sig sedd av chefen. Nedan kommer både möjligheter och utmaningar som relateras till arbetsmiljö och distansarbete.

Risker i arbetsmiljön

  • Bristande ergonomiska förutsättningar

  • Tekniska svårigheter

  • Avståndet mellan chef och arbetstagare ökar

  • Det blir svårare att upptäcka ohälsa

  • Svårare med svåra samtal

  • Social isolering

  • Oklar gräns mellan arbete och fritid

  • Blir inte ”sedd” av chefen

  • Kroppsspråket går förlorat

Möjligheter

  • Bibehållen/bättre prestation

  • Mindre pendlingstid

  • Balans mellan arbete och privatliv

  • Omväxling och variation

  • Effektivitet och smidighet

  • Att behålla den ökade autonomin

  • Större valmöjligheter

  • Mer tillit och eget ansvar

Olika individer och verksamheter har olika behov, därför kräver ett ledarskap på distans anpassning, flexibilitet och lyhördhet. Börja med att kommunicera med medarbetarna och involvera dem i olika former av diskussioner. Nu när ni vet vilka utmaningar och möjligheter som finns i olika variationer av distans och hybridarbete är det bra att utgå från dessa. Utvärdera vad som funkar respektive vad som funkar mindre bra så att ni vet vad som borde föräbttras. 

***För många individer kan det vara svårt att få ihop sitt livspussel. En hybridarbetsplats är en variant då möjligheten  ges medarbetaren att få ha kvar sin autonomi, dvs kan göra val utifrån sin livssituation.***

Studier visar att en stor utmaning med arbetsmiljöarbetet på distans är den psykosociala delen. När arbetet sker på distans är det svårt för chefer bland annat att upptäcka ohälsa. Det belyser vikten av att ha en regelbunden kommunikation. Att upprätthålla relationer, se att medarbetarna mår bra och se till att de har rätt verktyg och resurser, att dem inte arbetar för mycket eller tar rast är aspekter du som ledare behöver tänka på. Social isolering och att inte bli ”sedd” av chef kan få konsekvenser för individens välbefinnande. Som chef kan du göra avstämningar oftare. Försök att förstå och lyssna på dina medarbetare så att ingen känner sig utanför. Var nyfiken på hur de mår och tänk på att alla är olika. Vad som funkar för en person kanske inte fungerar för en annan.

När alltfler övergår till en hybrid arbetsplats kommer nya behov och spelregler skapas. Arbetsplatser bör ses över så att arbetstagarna kan få en arbetsmiljö som främjar individuella förutsättningar och där tekniska möjligheter passar alla. I tider då vi använder oss av mer digitala kommunikationskanaler behöver det finns tillräckligt med enskilda rum där medarbetarna kan arbeta ostört.

Under året som gått har många diskussioner också handlat om utmaningen kring att veta hur man ska avgränsa vad som är fritid och vad som är arbete. Det är en utmaning för medarbetaren att avgöra hur mycket man ska arbeta, var gränsen går för att arbeta när man är sjuk eller vid vård av barn. Såldes är vikten av information och tydlighet extra viktigt på en hybrid arbetsplats. Var tydligt med dina medarbetare och låt de få veta vad som förväntas av dem och tvärtom. Skapa också gemensamma riktlinjer och rutiner för hur ni vill ha det.

Föregående
Föregående

Mikropauser på jobbet ökar antälldas välbefinnande