Skapa ett starkt arbetsgivarvarumärke för att locka talangfulla medarbetare!

Funderar ni på hur ni ska lyckas med att attrahera och behålla rätt personer för organisationen?  Väx er starkare genom att bygga ett varumärke som är unikt och som står ut från konkurrenterna!

Vi har pratat med Katarina Hummel de Meere och Madelaine Paulsson. Båda är HR-konsulter med lång erfarenhet av att hjälpa företag att hitta rätt personer för att skapa framgång på bolagen. Enligt Katarina själv finns det många företag som borde arbeta mer med att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke.

Det är lika viktigt att lägga tid på att attrahera, rekrytera och behålla personal som det är att avsluta en medarbetares anställning på ett bra sätt, konstaterar hon. ”Alla medarbetare är ambassadörer och kan stärka varumärket om de är positiva till sin arbetsgivare”

Madelaines främsta tips för att behålla personal är att ha en vision redo och skapa en strategi för hur ni ska lyckas. Mät personalomsättningar, skicka ut pulsundersökningar, ha exitsamtal och visa upp er på mässor. Strukturera upp en strategi och håll er till den. Hon anser även att det är viktigt att hålla bolagets värderingar levande. Prata om dessa i olika sammanhang. Det kan till exempel vara en stående punkt på möten. ”Nyckeln till framgång för att behålla personal är att hålla värderingar levande. Delar du inte företagets värderingar blir det svårt att vara kvar i längden”

Vad är employer branding?

Employer branding är en strategi som syftar till att hantera och påverka hur arbetssökande, anställda och andra viktiga intressenter uppfattar ert företag. Företag har alltid ett arbetsgivarvarumärke, oavsett om ni arbetar aktivt med det eller inte. Med ett bra rykte har ni en bättre förmåga att attrahera och behålla talangfulla medarbetare. Med andra ord är alltså employer branding ett sätt att kunna påverka och ändra bilden av hur andra uppfattar er.

Varför är employer branding så viktigt?

I takt med digitaliseringen behöver många organisationer tänka om gällande sin kompetensförsörjning. Arbetslösheten är idag relativt låg vilket innebär att det blir allt viktigare att marknadsföra sitt företag för att kunna attrahera och behålla sin personal. Coronapandemin har också förändrat kandidaternas krav på ett arbete. Trenden går mot att arbetssökande väljer en arbetsgivare med ett starkt varumärke.

Fundera på vad som är bra i just er organisation och varför medarbetarna väljer att stanna kvar. Visst har arbetsuppgifter, plats och lön en stor påverkan men något som har stor betydelse är faktiskt människorna omkring dig. Känslan av att känna sig inkluderad och delaktig i gruppen kommer öka medarbetarens välmående. Just en bra arbetsmiljö är det viktigaste kriteriet när man ska söka jobb enligt en rapport från Randstad.

Rapporten säger att 75% av de sökande anser att företagets rykte är en viktig faktor innan de ens söker jobbet.  52% av kandidaterna googlar företagets hemsida eller sociala medier för att lära sig mer om sin arbetsgivare

Källa: LinkedIn

Här delar Katarina och Madelaine med sig av sina bästa tips för att lyckas med att stärka sitt employer brand!

1.      Skapa en bild av nuläget

Ta reda på hur det är att jobba på företaget? Vad erbjuder ni till era anställda? Vad är bra och vad kan ni förbättra?

2.      Intervjua medarbetare

Gå ut i verksamheten och fråga era medarbetare om hur det är att jobba i verksamheten. Välkomna både positiva och negativa åsikter. En ärlig bild av företaget skapar ett starkare employer brand. Att vara transparent på det här sättet kan öka era chanser att attrahera rätt personer.

3.      Visa upp er i sociala medier

Vad möts era potentiella medarbetare av? Sociala medier är en plats där ni som arbetsgivare kan skapa en bild för framtida arbetssökande om hur det är att jobba hos er. Använd till exempel Instagram eller Linkedin för att visa upp vilka ni är och hur det ser ut i er omgivning. Eller visa upp er på mässor!

4.      Positionering och annonsering

Hitta rätt kanaler för er employer branding

·         Var finns målgruppen?

·         Var ska vi synas?

·         Identifiera målgruppen

·         Vilka kanaler når du dem med?

5.      Tydlig med värderingar

Värderingar är en viktig del och genomsyrar hela verksamheten. För att lyckas med att stärka sitt employer brand bör ni därför vara tydlig med vad ni har för värderingar och säkerställa att ni lever efter dem. Arbeta gärna aktivt och kommunicera ut dessa till era anställda ofta. Då vet era medarbetare vad företaget står för, vilket också sprids vidare till övriga intressenter.

6.      Avsluta snyggt!

Håll exitintervjuer när en anställd slutar. Fråga efter feedback, hur det har varit att jobba här och vad som kan göras bättre.

7.      Arbeta med företagskulturen

Jobba inifrån och ut för att lyckas bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke. Ta er tid för sociala aktiviteter och andra insatser som kan stärka både sammanhållning och hälsa för era anställda. Det är en investering!  Medarbetare som trivs  och utvecklas bidrar till bättre resultat och stannar kvar längre på arbetsplatsen. Att få vara med och påverka arbetet och kunna komma med idéer kommer högt på önskelistan för de flesta kandidater.

Föregående
Föregående

Strategier för att hålla företagskulturen vid liv under distansarbete

Nästa
Nästa

Hur kan arbetsplatsen stödja en god arbetsrelaterad hälsa med hjälp av en mobilapplikation?