Så ökar du engagemang och välmående hos dina medarbetare

GKN AEROSPACE valde att tillämpa GOOZO i sitt arbete för att proaktivt arbeta med sin personalhälsa och skapa ett större medarbetarengagemang. Carina Tapper, chef för företagshälsovården valde att göra en satsning tillsammans med GOOZO för att premiera sin personal var de än befinner sig, i syfte att också engagera medarbetare som normalt sett inte deltar på företagets organisationsaktiviteter.

Det som lockade GKN AEROSPACE att använda GOOZO och gamifering som stöd i sitt arbete var att stimulera fler medarbetare att delta i organisationens hälsoaktiviteter. GKN AEROSPACE försökte lägga sina aktiviteter på morgonen eller när personalen slutade på eftermiddagen, men många behövde komma hem, hämta barn eller passa tågtider. GKN AEROSPACE blev av GOOZO erbjuden en ypperlig chans att belöna och engagera medarbetarna var de än befann sig. Detta tyckte Carina var perfekt, då det är många som inte kan vara med på organisationens egna aktiviteter av olika anledningar.

Hälsoårets upplägg

För att driva önskvärda beteenden krävs olika typer av incitament i syfte att tilltala människor och deras olika personligheter och vanor. Genom användning av GOOZO ökade medarbetarna sitt deltagande i hälsoaktiviteter. Carina ville dela in hälsoåret i fyra perioder. Varje period tilldelades ett eget tema med tillhörande aktiviteter.

  • Kost

  • Rörelse

  • Glädje

  • Återhämtning

Rörelse ansågs vara så viktigt, varför det var anledningen till att rörelseaktiviteter låg med under hela året. GKN AEROSPACE lade först och främst in sina egna personalaktiviteter i applikationen, så som spinning, yoga, cirkelfys och konstutställning m.fl. Applikationen byggdes sedan på med aktiviteter, som kunde göras i vardagen och på jobbet, så som att stå upp och jobba, ta trappan i stället för hissen, ställa bilen lite längre bort och att promenera eller cykla till jobbet.

Genom att utföra aktiviteter tilldelades medarbetarna poäng, som de sedan kunde byta ut till en belöning i form av en gratis lunch, vattenflaska, handduk, biobiljett m.m. Poängen låg också till grund för sannolikheten att vinna i periodens lotteri (Ju fler poäng desto fler lotter).

Regelbundenhet och uppmuntran till variation bland utövade aktiviteter hanteras genom att tilldela dubbla poäng på sådana aktiviteter som tillhörde periodens tema. Om det till exempel var kosttema, så fick man dubbla poäng ifall man genomförde kostrelaterade aktiviteter. Sedan fanns det olika belöningsnivåer. När nivå ett uppfylldes, fick man hämta ut en belöning och så vidare. En annan sak som togs i beaktning för att upprätthålla regelbundenhet var att inte släppa alla aktiviteter på en gång. Genom att hålla inne med aktiviteter, byggdes en slags nyfikenhet upp. Medarbetarna fick alltså hålla sig uppdaterade genom att gå in och titta om det hade kommit upp någon ny aktivitet.

Hälsoåret uppmuntrades genom att dels introducera varje säsong med en inspirationsföreläsning, dels med andra aktiviteter för att kunna hjälpa personal att komma i gång rent tekniskt till exempel hjälp med att ladda ner applikationen.

Resultatet

Hälsoåret blev väl mottaget av medarbetarna som registrerade sig via ett webbformulär för att sedan ladda ner applikationen GOOZO. Antalet aktiva var cirka 600 medarbetare.

När företaget var ute och promota hälsoåret eller bara att man promenerade till matsalen kunde man höra och se att folk hade något att prata om. Det var en trevlig bieffekt av användningen av applikationen. Personal pratade till exempel om hur många poäng som hade uppnåtts eller vilken aktivitet som genomförts. Rent visuellt kunde man se att detta var något som verkligen var lyckat.

Carina Tapper ” - GOOZO gänget hjälpte oss att sammanställa resultatet och vi blev förvånade över hur många som var med och hur många som rapporterade in att de hade genomfört dessa aktiviteter -”

Det som triggade i gång personalen att använda applikationen var enligt Carina dels belöningar, dels att personalen fick information. Carina tog tillfälle i akt att promota Goozo på bland annat avdelningsmöten eller vid andra former av utbildningar. Under dessa tillfällen redovisades hur många som faktiskt var med, vilket gjorde stor skillnad för hur många som faktiskt började att använda appen. Om cheferna använde GOOZO och nämnde det på sina avdelningsmöten så var sannolikheten större att många fler också började använda appen, på grund av att det spred sig på ett annat sätt.

Genom att använda applikationen gavs personalen möjlighet att samla poäng och premieras var de än befann sig. Medarbetarna upplevde användandet av GOOZO som värdefullt, då de såg att företagets personalinsatser lyckades skapa ett stort engagemang, som organisationen inte tidigare hade fått till stånd.

“GOOZO - Detta är det bästa som hänt under mina 15 år på arbetsplatsen -”

Anledningen till uttalandet menar Carina var att antalet aktiva medarbetare ökade och den positiva återkopplingen som kunde höras ute bland personalen. Applikationens belöningssystematik bidrog till ett ökat deltagande även bland medarbetare som normalt sett inte deltog i GKN AEROSPACE organisationsaktiviteter.

 



Föregående
Föregående

Så säkrar du en trygg återgång till kontoret

Nästa
Nästa

Driv engagemang och lönsamhet med Gamification