Driv engagemang och lönsamhet med Gamification

Interagera med gamification - Genom att använda GOOZOs innovativa lösning, ökar engagemanget hos medarbetare och gör jobbet både roligare, effektivare och mer lönsamt. 

 

Vad är gamification? 

 

Gamification är en relativt ny trend som ökat de senaste åren. Metoden är ett sätt att tillämpa olika delar av speldesign i ett icke-spelsammanhang, exempelvis på en arbetsplats för att uppnå ett önskvärt beteende, ökat deltagande och engagemang. Fler företag väljer att införa olika former av gamification i syfte förbättra innovation, produktivitet och lönsamhet.  I takt med den ökade digitaliseringen och framväxten av sociala media finns större möjligheter än någonsin att använda metoden i allt fler aspekter av vardagen.  

 

Det snabbast växande segmentet av arbetskraft är den så kallade milleniers generation, som är uppväxta med spel i alla dess former och de söker efter en arbetsplats som är rolig och engagerande. Ett antal studier menar att konsekvensen av tristess i arbetet kan medföra lågt engagemang, missnöjen, frånvaro och hög personalomsättning.

 Tillgängligheten och den ökade användning av smartphones i samhället har gjort det möjligt att spelandet i stort sett kan ske när och var som helst. Människor blir vana vid olika former av belöningar och feedback som ges i spel. 

 För organisationer som vill nyttja möjligheten som gamification bidrar till är GOOZO ett effektivt verktyg att ha i verktygslådan, för ökat välmående och högpresterande medarbetare. Arbetsplatser som infört metoden tenderar också att ha lättare för att behålla sina anställda över tid.

 

Fördelar med gamification 

 

Gamification går ut på driva de beteenden som är önskvärda genom att samla poäng eller milstolpar. Det kan handla om att förbättra sin hälsa och öka engagemang med hjälp av roliga aktiviteter och belöningar för sin prestation. Genom att skapa tävlingar, quiz eller andra former av aktiviteter kan jobbet förvandlas till en rolig och attraktiv arbetsplats.  

Arbeta proaktivt med produktivitet – utmana och belöna dina anställda med poäng, så kan de få en starkare känsla av att göra bra ifrån sig. Då medarbetare ständigt vill göra bättre ifrån sig kan effektiviteten öka.  

 

Dessutom är konceptet perfekt för inlärning. Organisationer kan på så vis interagera med gamification i samband med nyrekryteringar som behöver sätta sig in i företagets policydokument eller någon annan form av kunskap som behövs.    

 

 

Företag med framgångar 

 

Nordic Wellness gymkedjan har skapat konceptet drops. Drops består av en app som syftar till att motivera användaren att träna oftare. Varje gång du loggar in på gymmet belönas man med poäng som automatisk registreras till ditt konto. Längs med vägen finns det milstolpar uppsatta. När du kommer upp i en summa poäng kommer dessa milstolpar låsas upp och du blir belönad med exempelvis gåvor, rabatter på produkter och tjänster hos Nordic.

 

GKN Aerospace AB har använt hälsoapplikationen GOOZO.  Applikationens belöningssystematik bidrog till ett ökat deltagande även bland medarbetare som normalt sett inte deltog i GKN Aerospace organisationsaktiviteter.

 

Nike+ har lyckats motivera många människor att börja träna och förbättra sin hälsa. Det är en social träningsapplikation som låter användare tävla mot varandra och sig själva för att förbättra sin löpning och träning. Den är ett bra exempel på en lyckad applicering av gamification. Det går ut på att användaren får exempelvis ”märken” när den har sprungit en viss längd eller uppnått en viss längd eller specifika tider. Dessa kan sedan delas på sociala medier som Facebook och Twitter, vilket kan motivera användaren ytterligare.

 

Källa: Zichermann & Cunningham, 2011

 

För företag som vill bli mer lönsamma, engagera och belöna sina anställda, är gamification ett utmärkt sätt att göra detta på. 

 

Föregående
Föregående

Så ökar du engagemang och välmående hos dina medarbetare

Nästa
Nästa

5 tips till ett ökat engagemang!